Wielokrotnie w poprzednich artykułach wspominałem o zaletach użytkowania płyty papierowej zarówno jako wypełniacza, jak i samodzielnego opakowania, z tego miejsca zachęcam do zapoznania się ze wspomnianymi treściami. Tym razem chciałbym spojrzeć na temat z nieco innej strony i rozważyć w jakiego typu produktach takie zabezpieczenie może zostać zastosowane.
Wiele lat pracy ze wspomnianym materiałem nauczyło mnie, że bardzo trudno jest znaleźć produkt nie do zapakowania, czy zabezpieczenia. Zdarzały się projekty, w których element z uwagi na bardzo nietypowy kształt i wagę wymagał od nas równie niesablonowego podejścia. Jednym z nich była paleta, na której transportowana była przyczepka samochodowa. Innym opakowanie dla ciężkich papierowych wałków, które docelowo paletowano jeden na drugim. Czy opakowanie dla kilku pięćdziesięciokilogramowych rolek z syntetyczną skórą, które zgodnie z zaleceniem klienta musiały zostać umieszczone w skrzyni papierowej tak, aby nie dotykać niczego z żadnej strony by zminimalizować ewentualne uszkodzenia. Ostatecznie płyta papierowa utrzymała niebagatelny ciężar prawie ośmiuset kilogramów.
Opakowywany produkt może być również lekki i niekoniecznie dużych gabarytów a mimo to stanowić dość spore wyzwanie za sprawą swojej kruchości. Tego typu projektów nie trzeba daleko szukać i dotyczą głównie zabezpieczeń luster, szyb czy opakowań dla artykułów ceramicznych
a w bardzo skrajnych przypadkach, np. betonowych lamp, które również zdarzało się nam pakować. Artykuły tego typu potrzebują bardzo specyficznego użycia płyty papierowej. Opakowanie, w które zostaną zapakowane musi być bardzo sztywne i wytrzymałe z zewnątrz a od środka powinno dobrze amortyzować produkt minimalizując ryzyko jego uszkodzenia. Płyta papierowa o strukturze plastra miodu poprzez jednostronne połowiczne przetłoczenie pozwala dokładnie taki efekt osiągnąć. Doskonałym przykładem będą obrazy zadrukowane na szkle, które zapakowaliśmy w zgrabny kartonik typu książka wykonany z jednego kawałka częściowo przetłoczonej płyty. Rozwiązanie to nie tylko doskonale spełniło swoją funkcje, ale i pozwoliło na usprawnienie procesu pakowania.
Nienależny zapominać o branżach RTV i AGD, które stanowią obszar bardzo specyficzny
i nierzadko wymagają łączenia wielu rozwiązań jednocześnie. Mogą to być zarówno zabezpieczenia zmywarek, opakowania do telewizorów lub elementy niestandardowe wycięte na ploterach, które pozwolą idealnie dopasować opakowanie do produktu. W coraz większym stopniu da się zaobserwować, że branże elektroniczne znacznie chętniej sięgają po dopasowane wkładki papierowe rezygnując jednocześnie z tych wykonanych ze styropianu.
Zdążało się również, że opakowanie, które realizowaliśmy miało nie tylko zabezpieczyć, ale
i ustabilizować produkt składający się z wielu elementów. W takim wypadku konieczne jest potraktowanie każdego elementu z osobna, dobre rozplanowanie całości w kartonie z zachowaniem dopasowanych wymiarów zewnętrznych opakowania, które w dalszej części najprawdopodobniej znajdzie swoje miejsce na palecie. Dobre dopasowanie wymiarów ułatwi transport i zmniejszy jego koszty.
Od wielu lat bardzo ważnym obszarem wykorzystującym płyty papierowe w zabezpieczaniu swoich produktów jest branża meblowa. Podejrzewam, że wiele osób choć raz miało okazję natknąć się na papierową formatkę w trakcie składania mebli. Tego typu zabezpieczenie mimo, że bardzo proste w spełnia kluczową funkcje w zapewnieniu bezpiecznego transportu i obniżeniu wykorzystania sporych ilości tworzyw sztucznych, które pojawiały się wcześniej w tym miejscu. Metoda polega na odpowiednim dobraniu formatu płyty papierowej a także jej parametrów odpowiadających wadze i wytrzymałości na ściskanie a następnie umieszczeniu ich w pustych przestrzeniach, które tworzą się pomiędzy płytami meblowymi rozlokowanymi w kartonie.
Warto również wspomnieć, że realizacja opakowania nie obeszłaby się bez odpowiednich testów, których celem jest sprawdzenie ewentualnych niedoskonałości metody i skorygowaniu ich na etapie projektowania. W tym celu wykonuje się symulacje, które w realny sposób odzwierciedlają warunki w jakich może znaleźć się produkt przed dotarciem do klienta. Możemy tutaj zwrócić uwagę na warunki pogodowe, w tym wystawienie na wysokie lub niskie temperatury, wysoki lub bardzo niski poziom wilgotności czy też częste, powtarzające się upadki w czasie transportu.
Podsumowując każde przygotowywane przez nas opakowanie wymaga nieco innego podejścia przede wszystkim dlatego, że produkty, które do nas trafiają bardzo różnią się od siebie, nie boimy się jednak wyzwań i bez względu na to jak bardzo absurdalne wydaje się wyzwanie zawsze zatrzymujemy się przy nim by rzucić choćby okiem i nie rezygnować przedwcześnie. Kierując się dewizą, że nowy produkt do opakowania to nowe wyzwanie, z którego można wyciągnąć ciekawe wnioski.