Realizacja projektu opakowania lub zabezpieczenia produktu
Realizacja projektu opakowania lub zabezpieczenia produktu z punktu widzenia firmy wykonującej tego typu zlecenia bywa bardzo różna. Duży wpływ na tempo i efektywność realizacji ma także klient a konkretnie kilka dość istotnych informacji, którymi może istotnie wpłynąć na proces realizacji projektu. Postaram się więc pokrótce opisać tych kilka z pozoru oczywistych kwestii.
Pierwszą i jednocześnie najbardziej istotną sprawą są wszystkie podstawowe informacje dotyczące charakterystyki zabezpieczanego produktu i tego co na jego temat przekażemy osobie realizującej prototyp. Rozpoczynając rozmowę na temat zabezpieczenia należy się skupić na dokładnym opisie przedmiotu, który musimy opakować a nie potencjalnych sposobach pakowania, jest to ważne głównie dlatego, że różne produkty mogą mieć specyficzne tylko dla siebie właściwości . Osobiście wielokrotnie otrzymywałem przedmioty, których zastosowania mogłem się jedynie domyślać, a przecież coś, co z pozoru wygląda jak trwały metalowy element w rzeczywistości może zawierać szklane lub elektroniczne elementy wewnątrz. Dokładny opis przydaje się w dużym stopniu w sytuacjach, gdy do realizacji przekazujemy jedynie poglądowy rysunek techniczny a nie sam produkt.
Przechodząc jednak do szczegółów i absolutnego minimum przekazywanych informacji na samym wstępie możemy umieścić dokładną nazwę przedmiotu. Brzmi to może dosyć banalnie w przypadku, gdy do zapakowania mamy zestaw wielokolorowych szklanek zmienia się jednak razem ze skomplikowaniem produktu, np. bardzo nietypowej designerskiej części karoserii samochodowej lub elementów mechanicznych, które wchodzą w skład większej maszyny. Zawsze na wstępie warto jest dokładnie wyjaśnić osobie projektującej z czym ma do czynienia a także ustalić w odniesieniu do przyszłej komunikacji czym jest dany przedmiot.
Równie ważną kwestią jest prezentacja produktu, istotna głównie w korespondencji ale i przy kontakcie bezpośrednim. Opis to już bardzo dużo ale jeżeli podeprzemy go zdjęciem, modelem 3D, rysunkiem technicznym lub przekazaniem samego produktu to bardzo mocno wpłyniemy na postęp dalszych prac. Bezpośredni kontakt z przedmiotem jest zdecydowanie najistotniejszą kwestią, bywa jednak, że klient z pewnych określonych powodów nie posiada omawianej rzeczy, np. z uwagi na przedłużający się proces produkcji, warto wtedy oprzeć się na zdjęciach poglądowych lub w ostateczności szkicach odręcznych.
Kolejną sprawą, o której należy wspomnieć jest materiał, z którego wykonany jest nasz produkt. Warto jest zagłębić się w ten temat i poświęcić mu chwilę w czasie tworzenia opisu. Każdy rodzaj struktury wymaga zupełnie innego podejścia w doborze opakowania. Upraszczając, w niektórych przypadkach zastosujemy płytę papierową posiadającą rdzeń amortyzujący podatny na przegniecenie, innym razem bardziej efektywna może okazać się stabilizacja w kartonie a jeszcze innym zabezpieczenie kątownikiem papierowym.
Warto również zwrócić uwagę na właściwości artykułu a następnie wyróżnić w opisie te najistotniejsze. Tutaj za przykład może posłużyć nam przedmiot wykonany z cienkiego metalu, szklanych elementów i dodatkowej elektroniki wewnątrz, możemy zatem założyć, że jest to wyrób podatny na ugięcia, kruchy i wrażliwy na stłuczenia i uszkodzenia mechaniczne. Szczegóły tego typu pozwalają zwrócić uwagę projektanta na najbardziej istotne elementy mogące ulec uszkodzeniu w czasie transportu.
Wszystkim nam zależy, aby towar docierał do nas w nienaruszonym stanie, dlatego realizując projekt opakowania należy przyjrzeć się w jakich warunkach i jakim środkiem transportu przebywa drogę. Obecnie produkty przewożone są drogą lądową, wodną i powietrzną a każda w zależności od typu wymaga zupełnie innego podejścia. Duża wilgotność i możliwość przemoczenia towaru na statkach, znacząca ilość wstrząsów w transporcie lądowym czy konieczność zachowania stosunkowo niskiej wagi w czasie lotu budują określoną charakterystykę, którą należy uwzględnić w czasie realizacji projektu zabezpieczenia produktu np. z płyty papierowej. Dlatego również i w tym przypadku należy zwrócić na tą kwestie szczególną uwagę i umieścić w bazie informacji dla projektanta.
Zwykle planując sprzedaż towaru określamy grupę docelową i sposób w jaki będziemy starali się do niej dotrzeć. Opakowania mogą więc prezentować produkt na półce lub ściśle chronić w czasie przesyłki kurierskiej. Dlatego na tym etapie powinniśmy przemyśleć jaka forma zabezpieczenia będzie najbardziej odpowiednia dla naszego wyrobu. Zrozumiałe jest również, że klienci zwracają uwagę zarówno na estetykę i wykonanie, ale i to czy produkt dotrze do nich w nienaruszonej formie, o czym wspominałem szerzej w poprzednim artykule. Warto więc pamiętać również i o tej kwestii.
Zdarzyć się mogą szczególne przypadki, w których mamy już gotowe opakowanie, które funkcjonuje od lat ale sytuacja zmusza nas do zmiany, np. styropianu na materiał bardziej przyjazny środowisku. Jest to o tyle skomplikowane, że nowy materiał zabezpieczający przez swoją specyfikę może nieco inaczej wpasowywać się do istniejącego opakowania np. kartonu. Problem jednak w większości przypadków bez większych komplikacji da się rozwiązać, konieczne będzie jednak, jak już wiele razy wspominałem w artykule dostarczenie jak największej ilości informacji. Dodatkowo warto omówić również to, czy w czasie użytkowania obecnego zastosowania występowały jakieś większe lub mniejsze problemy, zdarza się, że klient ma pewne sugestie, które można wziąć pod uwagę w czasie projektowania nowej metody pakowania.
Treść tego artykułu powstała głównie po to, aby ułatwić wszystkim przyszłym i obecnym klientom rozpoczęcie nowego projektu. Moim celem było przede wszystkim zwrócenie uwagi na najistotniejsze aspekty, do których często odnoszę się w czasie swojej pracy i realizacji kolejnych prototypów. Mam też ogromną nadzieję, że choć w małej części ułatwi to proces tworzenia zapytania odnoszącego się do realizacji nowego projektu opakowania.